تفاوت وکتور و رستر

وِکتور و رَستِر از پر تکرارترین کلمه های حرفه گرافیک مجازی، اصل و وجود گرافیک الکترونیک در جهان. این دو (رَستِر و وِکتور) پایه اصلی کدنویسی اسناد (فرمت های) گرافیکی هستند.اما این دو چه هستند؟تفاوت وکتور و رستر چیست؟

رَستِر(پیکسلی)

پیسکل:کوچکترین جزء تشکیل دهنده ی عکس دیجیتال

خوب است بدانید نوع گرافیک رستر پیش از نوع گرافیک وِکتور (بُرداری) وجود داشته است.این نوع گرافیک از اجتماع پیکسل ها در کنار هم و در نهایت تشکیل تصویر پیروی می کند.به عبارت ساده تر جورچینی (پازلی) را در نظر بگیرید،با کنار هم قرار دادن قطعات آن ، عکس و تصویر اصلی پازل تشکیل می شود.در واقع پیکسل هم نقش قطعات پازل را دارد.در این نوع اسناد ،هر چه بزرگنمایی بیشتر شود ، وضوح و کیفیت کار پایین می آید.

بزرگنمایی بر روی عکس رستر و نمایش پیکسل های تشکیل دهنده آن

وکتور (بُرداری)

این نوع گرافیک دیجیتال در عصر حاضر به وجود آمد . علل و دلایل بسیاری موجب به وجود آمدن وکتور شد:

1) نیاز به نوعی سند (فرمت) که با بزرگنمایی بر روی تصاویر و ذخیره ی آنها، وضوح و کیفیت خود را از دست ندهند.
2) نیاز به نوعی سند (فرمت) خاص و مخصوص که بتوان تصاویر ابتکاری و خلاقانه دیجیتال خلق کرد.

وکتور این مشکلات را از سر راه برداشت.هرچند که با استفاده از رستر هم می توانستیم تصاویر جدید و ابتکاری دیجیتال خلق کنیم اما عمده دلیل به وجود آمدن وکتور ، دلیل شماره ی یک بود.در این نوع اسناد، به هر میزان بزرگنمایی بر روی تصاویر ، وضوح و کیفیت خود را از دست نمی دهند.در حقیقت با هر بار بزرگنمایی در بخشی از تصویر ، آن بخش با همان تناسب و اطلاعات ، بازسازی و با کیفیت جدید نمایش داده می شود.

تفاوت وکتور و رستر
تفاوت وکتور(تصویر سمت چپ) با رستر(تصویر سمت راست)
تفاوت وکتور(تصویر سمت چپ) با رستر(تصویر سمت راست)
تفاوت وکتور(تصویر سمت چپ) با رستر(تصویر سمت راست)
Avatar photo
ملاصدرا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا حالت صفحه نمایش خود را از حالت عمودی به حالت افقی تغییر دهید یا صفحه را بزرگ کنید. (سپس صفحه را به روز رسانی (refresh) کنید!)

چرخش و اندازه صفحه نمایش